هر آنچه باید از ...» پی اچ پی «... بدانید !

آموزش PHP به همراه نرم افزارهای مورد نیاز

هر آنچه باید از ...» پی اچ پی «... بدانید !

آموزش PHP به همراه نرم افزارهای مورد نیاز

بخش لینک وبلاگ های همکلاسی های نرم افزار تیران


جهت دانلود نرم افزار، کتب و اسلاید های مورد نیاز به بخش دانلود پیرامون PHP رجوع کنید ...




مرتبــــــــــط با درس طراحی و پیاده سازی زبانهای برنامه نویسی

1-  لینک وبلاگ کنترل ترتیب زیر برنامه

2-  لینک وبلاگ وراثت در زبانهای برنامه نویسی

3-  لینک وبلاگ انواع داده های اصلی

4-  لینک وبلاگ برنامه نویسی شبکه

5-  لینک وبلاگ پردازش های توزیع شده

۶-  لینک وبلاگ زبانهای برنامه نویسی

۷-  لینک وبلاگ بسته بندی

۸-  لینک وبلاگ برنامه نویسی شبکه

۹-  لینک وبلاگ کنترل ترتیب اجرا

۱۰-لینک وبلاگ مدیریت حافظه

منبع انتخاب موضوع وبلاگ ها : کتاب طراحی و پیاده سازی از مهندس جعفرنژاد یا سالخورده


php چیست ؟

هر روز وب سایت ها گسترش پیدا میکنند و مخاطبان بیشتری را در بر میگیرند. تا به حال بیش از 125.000.000 دامنه در اینترنت ثبت شده است که نشان دهنده گسترش سریع اینترنت می باشد. با بزرگ شدن و زیاد شدن مخاطبان وب سایت ها دیگر HTML پاسخگوی نیاز مدیران وب سایت ها نبود، از این رو به زبانی نیاز بود تا بتواند مانند نرم افزارهای Dektop عمل کند و به راحتی قابل گسترش باشد. زبان هایی مانند PHP, Asp, Java و ... به وجود آمدند تا به وب سایت ها خدمت کنند. در این مقاله شما را تا حدودی با زبان برنامه نویسی PHP آشنا میکنیم و نگاه کوتاهی به تاریخچه و عمل کرد PHP خواهیم انداخت.

PHP یک زبان قدرتمند برای ساخت وب سایت های پویا است. این زبان اسکریپتی میتواند با HTML ادغام شود. php یک زبان در سمت سرور است, بدین معنا که کدهای php روی سرور تفسیر میشوند و خروجی html و یا خروجی های دیگری تولید میکند که توسط کاربر قابل مشاهده است.
php در سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf ارایه شد. از آن زمان تا به حال تغییرات زیادی در این زبان اسکریپتی تحت لینوکس ایجاد شده است و در حال حاضر نسخه 5 آن توسط تیم گسترش دهنده php عرضه شده است. تا به امروز حدودا بیش از 35.000.000 وب سایت از این زبان برای ساخت برنامه های تحت وب خود استفاده کرده اند و به عنوان یکی از پرطرفدارترین زبان های اسکریپتی به حساب می آید.

برخی از رقبای php عبارتند از: Perl, JSP, ColdFusion و ASP.NET اما زبان php برتریهای بسیاری در مقایسه با رقیبان خود دارد مانند:
کارایی بالا، واسطه های مختلف برای سیستم پایگاه های اطلاعاتی مختلف، کتابخانه داخلی برای انجام امور متداول، هزینه پایین، امنییت بالا و ... یکی از نکات مهم زبان php مستقل از محیط کار بودن آن است، بدین صورت که در تمامی کامپیوترها و سیستم عامل ها قابل اجرا است. php روی لینوکس، ویندوز و ... به سادگی اجرا میشود.

برنامه های php را به وسیله مرورگر وب اجرا میکنیم. به وب سایتی که برنامه php در آن قرار دارد میرویم و با در خواست ما سرور کدهای php را تجزیه و تحلیل میکند و پاسخ آن را به صورت html به ما نشان میدهد. با استفاده از زبان php میتوان وب سایت هایی را ساخت که:
داده ها را از منابع مختلفی مانند بانک های اطلاعاتی و یا فایل ها جمع آوری کنند.
عناصری مثل جستجو، فروم، عضوییت، ورود و خروج کاربران، گالری عکس و ... ایجاد کرد.
سیستم پست الکترونیکی ایجاد کرد، فروشگاه آنلاین ساخت و به کاربران اجاز خرید داد و ...
به طور کلی میتوان گفت php برای وب سایت هایی مناسب است که با کاربران زیادی سر و کار داردند و به صورت مرتب به روز میشوند. شاید این نکته برای شما جالب باشد که بدانید Yahoo به عنوان یکی از هامیان php است و بسیاری از قسمت های خود را با زبان php ساخته است. از وب سایت های معروفی دیگری که از php استفاده میکنند میتوان به Google, flickr و Facebook اشاره کرد.

برنامه نویسی php معمولا به این صورت است که برنامه نویسان در یک کامپیوتر (بدون اتصال به اینترنت) برنامه خود را مینویسند، آزمایشات مقدماتی خود را روی آن انجام میدهند سپس آن را روی سرور منتقل میکنند. در بیشتر موارد برنامه نویس اطلاعات وب سایت را در داخل یک بانک اطلاعاتی قرار میدهید، اطلاعاتی مانند شناسه کاربران و کلمات عبورشان، اخبار و نوشته ها .... سپس با استفاده از php به بانک اطلاعاتی متصل میشوند و با اطلاعات آن کار میکنند. یکی از متداولترین بانک های اطلاعاتی که برای php مورد استفاده قرار میگیرد MySQL است. MySQL چندی پیش توسط شرکت Sun خریداری شد و در حال حاضر نسخه 5 آن آخرین نسخه ارایه داده شده می باشد.

همانطور که در بالا هم گفته شد در زمان نوشتن این مقاله php 5 آخرین نسخه ارایه شده توسط تیم php است (چندی پیش تیم php گسترش و پشتیبانی 4 php را به صورت رسمی کنار گذاشت). اگر بخواهیم نگاه کوتاهی به php5 بیندازیم میتوانیم به نکات زیر اشاره کنیم:
پشتیبانی کاملا مناسب از مدل شیء گرا
مدیریت آسان داده های XML
مدیریت استثنایی خطاها ...

با آمدن php 5 تحول جدیدی در php ایجاد شد به صورتی که Microsoft سازنده زبان Asp بار دیگر از رقیب خود یعنی php عقب افتاد.
شما میتوانید برای دستیابی به اطلاعات بیشتر به سایت رسمی php به آدرس اینترنتی www.php.net مراجعه نمایید.
در آخر میتوان گفت php زبانی است که وب سایت را به همان صورت که تمایل دارید میسازد و رویاهای برنامه نویسان را به حقیقت تبدیل میکند.در حال حاضر جدیدترین نسخه پی اچ پی  ، PHP 6 Beta  می باشد.


جهت دانلود کتب آموزشی پیرامون PHP  به بخش دانلود پیرامون PHP رجوع کنید.

خاصیت Open Source بودن PHP به چه معناست

یا همان بازمتن (متن‌باز نیز گفته میشود) به نرم افزارهایی گفته میشود که دارای اختیارات تقریبا کامل برای استفاده‌کنندگان هستند و همراه با امکان دسترسی کامل به کد منبع آن نرم افزارها ارائه میشوند (چون برای استفاده ی عملی از بعضی از این اختیارات، به در دسترس بودن کد منبع نیاز است). منظور از اختیارات مثلا حق تغییر و کپی و تکثیر نامحدود و استفاده در هر کاربردی اعم از تجاری و غیرتجاری، بدون نیاز به کسب اجازه از ایجاد کنندگان آن نرم افزار یا پرداخت هرگونه مبلغی برای دریافت یک مجوز می باشد.


نحوه اجرای PHP در کامپیوتر LOCAL

برای اجرای صفحات پی اچ پی در کامپیوتر خودمان نرم افزارهای رایگان و مختلفی وجود دارد که البته توصیه میشود که از نرم افزار WAMP SERVER برای این کار استفاده کنید که علاوه بر حجم کم نسبت به نرم افزارهای مشابه دارای ابزارهای : Apache وب سرور صفحات PHP My SQL نسخه رایگان و تحت وب نرم افزار پایگاه داده مشهور و قدرتمند SQL است PHP نرم افزار کدنویسی PHP My Admin برای ساخت پایگاه های داده ی تحت وب استفاده می شود که محیط ویژوال بانکهای اطلاعاتی را فراهم می کند به صورت پکیج و یکجا می باشد.
جهت دریافت نرم افزار WAMP SERVER به بخش لینک های روزانه / بخش دانلود پیرامون PHP نیز میتوانید مراجعه کنید .

مقایسه PHP با ASP.NET

 مزیت

رایگان: برای ایجاد سایتی به زبان PHP نیازی به پرداخت مبلغی بابت خرید HOST (دامنه) نیست که در مقابل این امکان برای ASP.NET وجود ندارد

کدباز: در PHP امکان دسترسی کامل به کد منبع نرم افزار وجود دارد که در مقابل ASP.NET کدباز نیست

پرتابل بودن (قابل حمل بودن): PHP روی هر سیستم عاملی اجرا می شود(PHP معمولا تحت لینوکس کار میکند) در حالی که ASP.NET فقط تحت ویندوز کار می کند(پروژه MONO)

Syntax: کسانی که قبلا با C و JAVA کار کردند یادگیری PHP سریعتر و آسانتر است

IDE (محیط برنامه نویسی): IDEهای موجودبرای زبان PHP معمولا رایگان است،ASP.NET تحت VISUAL STUDIO نوشته می شود که در کشورهایی که ملزم به رعایت کپی رایت هستند حدود 4000 دلار هزینه دارد

□ بانک اطلاعاتی: PHP با My SQL و ASP.NET با SQL SERVER کار می کند و قیمت My SQL از SQL SERVER ارزان تر است

 

معایب

□ نرم افزار PHP فقط با زبان خود PHP سازگار است در صورتی که در ASP.NET می توان از زبان های Delphi JAVA C# و VB.NET هم در محیط .NET استفاده کرد و محدود به ASP نمی شود

□ امنیت (از نظر Authentication(اعتبارسنجی اطلاعات ورودی)): زمانی که یک برنامه نویس غیر حرفه ای مبادرت به نوشتن برنامه ای با زبان  PHP می کند باید اطلاعات وسیعی در زمینه امنیت وب داشته باشد چون در حالت پیش فرض PHP راهکاری برای اصلاح خودکار از بین بردن مشکلات امنیتی ناشی از دانش کم برنامه نویس ارائه نمی کند که در مقابل ASP به صورت هوشمند به رفع این مشکلات می پردازد 

ASP.NET کامپایل و PHP مفسر دارد: ASP.NET قابلیت Encode کردن دارد، یعنی کدهای نوشته شده ی سمت سرور را به فایل dll تبدیل می کند ولی PHP کامپایل ندارد و البته یک رمزنگار به نام  Zend برای PHP نوشته شده که کاری شبیه Encode کردن را برای کدهای PHP انجام می دهد

ASP.NET برای برنامه نویسی های سریع بسیار مناسب است زیرا تعداد بسیار زیادی کتابخانه دارد

اما در مقابل در PHP اکثر بخش های برنامه نویسی را خودتان باید بنویسید که این بسیار وقت گیر است

□ عدم پشتیبانیPHP از یونی کد و به خصوص زبان فارسی است، حتی آخرین نسخه های این زبان نیز امکان سورت صحیح متون فارسی را ندارد. البته این اشکال با کامپایل مجدد یا کمی برنامه نویسی قابل حل است .




جهت دانــــــــــــــــــــلود کتب آموزشی PHP به بخش  بخش دانلود پیرامون PHP رجوع کنید ...